kiminsuriname.reismee.nl

Switi Sranan

Lieve allemaal,

Alweer een maandje geleden dat ik wat heb laten weten. Ik verwaarloos jullie! Maar de tijd gaat zo snel met alle leuke dingen en mensen hier dat ik het gewoon vergeet (oeps). Ik heb echt heel veel leuke mensen hier leren kennen en geniet nog steeds van elk moment!

Als eerste zijn we in het weekend naar Braamspunt gegaan. Onze huisbaas heeft dit voor ons kunnen organiseren. Braamspunt is het enige stuk zandstrand aan zee in Suriname waar in deze tijd veel schildpadden komen om hun eieren te leggen. Onderweg naar Braamspunt zijn we een aantal dolfijnen tegengekomen. Ik blijf dit echt geweldige dieren vinden. Ze zwommen heel dicht bij de boot en vertoonden hun mooie kunstjes! Natuurlijk hebben we met z'n allen hard ons best gedaan om de dolfijnen zo goed mogelijk op de foto's te krijgen. Eenmaal aangekomen op Braamspunt genoot ik echt! Was al een tijdje geleden dat ik de zee gezien en gehoord heb en ik genoot van de zonsondergang. We hebben met de groep van 14 personen en 2 gidsen een vis gekocht, een Bang Bang. De vis is voor ons schoongemaakt en onze eigen kok Job (en Babette, Fien en Niels) hebben de vis heerlijk klaargemaakt. Na nog een paar potjes Uno en Weerwolven was het donker en gingen we het strand op om de schildpadden te bekijken. De vrouwtjes schildpadden komen het strand open graven een diep gat. Daarna leggen ze de eitjes. Je ziet de schildpadden gewoon huilen. Tja, het blijft een bevalling he... Daarna bedekken ze de hele plek totdat je nergens meer iets van een gat ziet. Zo beschermt de schildpad zijn eitjes. De schildpadden zijn trouwens enorm. Wel wat anders dan die babyschildpadjes op de vorige foto. Helaas hebben we op het strand geen babyschildpadjes gezien...

Op zondag ben ik, samen met mijn huisgenootjes en een kennis van een huisgenoot, naar Marienburg gereden. Marienburg is een voormalige suikerrietplantage met fabriek. Op de plantage hebben we de vervallen fabriek gezien, de eerste spoorweg van Suriname en de huisjes van de gastarbeiders. Deze huisjes worden nog steeds bewoond. Je kunt je bijna niet voorstellen hoe klein die mensen leven. Want vaak wonen ze ook nog met heel veel mensen in één huisje. Na de rondleiding in vogelvlucht en nadat ik flink beet ben genomen door de rode mieren en muggen gingen we weer terug naar de auto. Voordat we de auto in gingen had ik suuuuuperlieve puppies gezien. Dat vroeg natuurlijk om een knuffelmomentje. Riaz, de persoon met wie wij mee waren, wist een lekker javaans restaurant. En gelijk had hij. We kregen onze bami of rijst in een bananenblad. Ik hou echt van de javaanse bami hier in Suriname!!

Ook hebben wij de verkiezingen hier mee gemaakt. Dit gaat er toch wel wat anders aan toe dan in Nederland. Op de radio is alleen maar propaganda, overal op straat hangen vlaggen, versieringen aan auto's noem maar op. Ook wordt er de dag van tevoren geen alcohol meer verkocht. Als je gestemd hebt moet je je vinger in inkt doen. Omdat de stembureaus op de scholen plaatsvinden hebben wij een lekker lang weekend gehad.

Afgelopen weekend zijn we met een groepje mee gaan varen. Een van de meisjes had een man ontmoet die een eigen boot had. We zijn naar een onbewoond eiland gevaren en hebben daar gegeten en gezwommen. Lekker back-to-basic. Behalve die boot dan. Ondanks een paar regenbuitjes was het varen echt heerlijk!! Ik heb zelf ook nog een stukje kunnen varen.

Dan nog even een stukje over mijn stage-ervaringen. De school waarop ik stage loop is bezig met vernieuwingen. Deze vernieuwingen lijken best op het onderwijs in Nederland. Het schoolhoofd wilt ook differentiatie zien, MI-gebruik, hoekenwerk etc. Voor mijn mentor is dit allemaal nieuw. Ik probeer haar hier dus mee te helpen. Ik heb al een paar lessen gegeven waarin ik heb geprobeerd te differentieren. DIt is best lastig want er zijn geen instructiegroepen en als je alleen moet afgaan op de cijferlijsten dan heb je net 1 of 2 kinderen die een verlengde instructie nodig hebben. Ik probeer zo veel mogelijk te betekenen voor mijn mentor en de kinderen in de tijd dat ik hier nog ben. Afgelopen donderdag was mijn mentor plotseling niet op school. Ik heb de hele dag alleen gedraaid. Best een leuke en leerzameervaring achteraf! Ik ben nog maar 8 dagen verdeeld in drie weken op mijn stage en dan is mijn stage hier alweer klaar :(....

Verder regent het hier eigenlijk best wel veel (regenseizoen he). Rond een uur of 1/2 regent het standaard. Oke dan moet ik niet overdrijven maar ik vind toch dat het best vaak regent. Dus elk momentje zon proberen we even te pakken. Wat er natuurlijk voor zorgt dat ik gister weer lekker verbrand ben. Maar dat trekt wel weer weg.
Buiten de stage om hebben we vaak leuke feestjes hier, gaan we lekker wat eten, even naar het zwembad, chillen met mijn huisgenootjes of we doen andere leuke dingen.

Ik hoop dat ik niks vergeten ben en anders tja, dan komt dat vast nog wel een keer. Vanavond gaan we met een huisgenootje haar allereerste kapsalon eten. Het was wel even zoeken maar je kunt hier kapsalon krijgen hahaha. Vanaf volgende week staan er weer heeeeele leuke tripjes op de planning dus ik zal jullie deze keer wat sneller een update geven!! Ik vind het trouwens echt superleuk om te zien dat iedereen zo meeleeft of even een berichtje stuurt. Daar geniet ik echt van!

Liefs,

Kim uit Switi Sranan

Reacties

Reacties

tante Ida

Hoi lieve Kim,

Eindelijk eens alle reisverhalen gelezen en je foto's bekeken. Meid wat heb jij al veel beleefd, gezien en geproefd. Fijn voor je dat dit allemaal zo kan. Wat maken de kinderen korte dagen hè ? Ben jij dan ook vrij om 10 voor 1 of moet je dan nog van alles doen ? De kids zijn wel gek op je hè. Tof dat je de leerkracht kunt helpen met ideeën aandragen wat betreft boeiend onderwijs, differentiatie enz...
Heb je nog iets gehoord van de school in Hoensbroek voor wat betreft je lio-stage? Wanneer moet je nu verhuizen Kim ?
Ik wens je nog een paar hele fijne en gezellige weken. Nog 8 stagedagen maar !? Wat doe je de andere dagen dan nog allemaal?
Nou meid je schrijft echt leuk....leest goed weg.
dikke knuffel van mij.......

Bianca Beckers

Hallo Kim, fijn om weer jouw verhaal te lezen, ook ten aanzien van je stage. vergeet ook niet te bloggen op het leerplein, anders moet je dat allemaal thuis nog doen en dan is het veel!
Kijk ook even naar mijn reactie op jouw leerovereenkomst (Simulise).
Geniet en groetjes, tot gauw, Bianca

Astrid Tijssen

Ha Kim,
Leuk om weer wat ervaringen van jou in het verre Suriname te lezen. Wat gaat de tijd snel dat je nog maar 3 weken daar bent.
Ik ben benieuwd of je André en Marieke (vrienden van Sanne) hebt ontmoet. Nog veel plezier daar en succes met je stage.
Hartelijke groet, Astrid

Aahno

Tja, een berichtje van je grote broer kan natuurlijk niet uit blijven.... In een van je blogs ben ik al even voorbij gekomen en met dit bericht wil ik alles natuurlijk even recht zetten;)Je bent nu al een tijd weg en vreemd genoeg missen we je helemaal niet (sick joke :) Zo te horen en te lezen is het meer een vakantie dan stage, dus geniet de komende drie weken nog maar goed(zorg je ook nog even voor een paar mooie slippers die ik besteld had). Wanneer je terug in Nederland bent begint het echte broer en zussen leven weer.

Gr. Aahno

Paps

Hey Kim,

Nice story's, lezen lekker weg.

Jammer dat Suriname verloren heeft van Nicaragua en uitgeschakeld is voor het volgende WK 2018.
Neem je nog wat Javaanse bami mee en uiteraard de stevige slippers. Mooie souvenirs zou ik zo zeggen.

Groetjes en vlug tot ziens. Het "gewone" leven zal wel gaan tegenvallen na deze stage/vakantie periode. Maar dat zien we dan wel weer.

Ingrid van Mulkom

Ik denk dat jij echt iets kunt betekenen in de ontwikkeling van de school! Jij hebt al wat ervaring opgedaan met de onderwijsvernieuwingen. Ben heel benieuwd wat je gaat achterlaten. Ga je nog op reis na de stage? Hoor graag je verhalen na de vakantie! Geniet nog van de tijd daar en de thuiskomst in Nederland.

groetjes,
Ingrid

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!