kiminsuriname.reismee.nl

Genieten, genieten en nog eens genieten!

Hallooo luitjes,

Wauw… ik zit hier nu al meer dan een week. De tijd vliegt!

Vorige week was het net zoals in Nederland ook hier koningsdag. We begonnen zaterdag avond met Kingsland. Na een uur in een hobbelbus gezeten te hebben komen we aan op een prachtige locatie omgebouwd tot een feestlocatie. Na een goed feestje te hebben gebouwd hadden we helaas nog een beetje last van onze vieze jetlag en zijn we om half 1 weer terug gegaan met het busje.

De dag daarna was de laatste avond van onze twee Belgische huisgenoten. We zijn lekker uit eten geweest. Daarna hebben we gewoon nog een keer koningsdag, koningsnacht dus, gevierd. We gingen samen met een huisgenootje en een meisje die voor ons in het huis heeft gewoond. Er speelde een bandje en tussendoor draaide er een dj. Op deze avond waren er niet alleen stagiaires. Er waren Nederlanders en Surinamers, jong en oud. Het was een erg gezellige avond en we hebben ons prima vermaakt!

Maandag 27 april, onze eerste stagedag. Wij hadden dus stage op koningsdag. Babette vertelde in haar overenthousiasme dat we maandag al konden beginnen. Jaja….
Onze eerste stagedag. We wisten echt totaal niet wat we konden verwachten. We werden vriendelijk begroet door het schoolhoofd. Ook werden we meteen doodgeknuffeld door een aantal kinderen. Elke ochtend begint de school met een vlaggenparade. Tijdens deze parade wordt het Surinaams volkslied gezongen. Het volkslied moet ik nog even heel goed gaan oefenen! Als het schoolhoofd wat te vertellen heeft deelt ze dit tijdens deze parade mee. Maandag werden wij voorgesteld aan de hele school. Hierna kregen we een rondleiding door de school en werden we aan alle leerkrachten voorgesteld. Helaas weet ik nu nog steeds maar 5 namen van de leerkrachten ofzo maar dat komt vanzelf wel. De afgelopen week zijn Babette en ik gaan rondkijken in de klassen. We kregen zelf de vrijheid om te kiezen in welke klas we deze periode stage willen gaan lopen. We mochten overal naar binnen lopen en kijken welke klas ons het meeste aansprak. Ik kan je zeggen het onderwijs hier in Suriname is echt totaal anders dan in Nederland dus het wordt nog een flinke uitdaging. Alles maar dan ook alles wordt op het krijtbord geschreven. Stel je maar eens voor dat je een hele toets moet opschrijven. Verder wordt er ook niet gedifferentieerd tussen de kinderen en worden er bijna geen activerende werkvormen toegepast. De school begint om tien voor 8 en eindigt voor de kleuters om 10 voor 12, voor leerjaar 3,4 om 10 voor half 1 en voor leerjaar 5 t/m 8 om 10 voor 1. Nog steeds word ik de hele dag door gegroet en komen er de hele tijd kinderen naar me toe om even wat te vertellen of om een dikke knuffel te geven en vandaag ben ik zelfs doodgekust!
Na een week overal geobserveerd te hebben en even de sfeer in de klassen geproefd te hebben heb ik gekozen om deze periode stage te gaan lopen in de tweede klas, leerjaar 4. Voor nu even genoeg over stage daar kom ik vast in een van mijn andere blogs op terug.

Donderdagavond zijn we naar het casino geweest. Zolang je aan het spelen bent in het casino krijg je onbeperktgratis eten en drinken. Uiteindelijk heb ik maar 10 SRD verloren. Dit is ongeveer 3 euro. Maar ik heb wel mooi twee alcoholische drankjes gekregen en wat lekkers voor bij het spelen. Daarna zijn we naar de Havana geweest. De place to be op donderdagavond. En ik geef ze gelijk! We hebben meteen even onze coole dansmoves kunnen laten zien hier.

Afgelopen weekend zijn we op onze eerste trip gegaan. We gingen naar Bigipan en Nickerie. Het begon met een hele lange, meer dan vier uur durende busreis. Lekker pijn aan mijn rug, nek en stuitje. Eenmaal aangekomen moesten we nog een uur op een bootje. Gelukkig ook nog een houten kont erbij! Maar na zo’n lange reis met wat houten lichaamsdelen dan heb je ook wat. We kwamen aan op een meer waar ons verblijf stond. We sliepen midden op het water. We kregen meteen een heerlijke lunch. Na de lunch kregen we even vrijetijd om te chillen in een hangmat. Zo relaxt met het water om je heen. Daarna zijn we vogels gaan spotten. We hebben flamingo’s en rode ibissen gezien. We hebben nog veel meer vogels gezien maar daar weet ik helaas de naam niet meer van. Het was echt genieten zo met een bootje door het water en de boomstammen die boven het water komen ontwijken. Ik denk dat de foto’s gewoon genoeg zeggen. Na het spotten van de vogels kregen we een avondmaaltijd. Een echte heerlijke Surinaamse Saoto soep, gelukkig zonder taugé J. Toen het donker werd gingen we op kaaimannen jacht. Met een dubbele laag kleding en een driedubbele laag muggenspul op waren we er klaar voor. En we hebben er een gevangen! Ik ben er zelfs mee op de foto gegaan. Sorry van mijn oncharmante kleding maarja alles tegen de muggensteken hoor. Natuurlijk moest de kaaiman net toen ik hem vasthad weer even bewegen dus dat was voorlopig ook weer de laatste keer dat ik hem vast heb gehouden. We zijn deze trip trouwens gaan doen met 8 anderen. Een paar andere meisjes hadden zaterdag avond echt geniale ‘black magic’ spelletjes die ik zeker nog een keer ga gebruiken hehe.
De volgende ochtend na een heerlijk ontbijt met ei, baka bana en een boterham met pasta zijn we weer gaan varen. Op de planning stond een modderbad nemen. Oioioioi wat waren we vies. Het afspoelen in het meertje ernaast ging zelfs niet omdat de bodem ook van modder was. Maar dat kunnen we dus ook weer van ons lijstje afstrepen. Na nog even lekker chillen in de hangmatten met het mooie uitzicht om ons heen begon onze terugreis. Op de terugreis zijn we nog even naar Nickerie geweest waar we snel even een fotootje hebben genomen want ja we blijven natuurlijk toeristen.

Op de trip zelf heb ik trouwens geen muggenbulten opgelopen maar op de terugreis weer lekker 5 nieuwe. En met mijn mooie bruine huidje gaat het helaas ook nog niet zo goed haha.

In mijn vorige blog gaf ik al aan dat we alleen nog maar regen hebben gehad maar we hebben het deze week eigenlijk helemaal droog gehad met lekkere zon, af en toe bewolking en een lekker windje. Ik zeg: dikke prima. Nu zie ik helaas wel een dikke regenwolk boven mij hangen dus ben bang dat ik me even met mijn laptop naar binnen moet begeven.

Lieve allemaal,

Tot snel!

Kiss

marielle

Wauw Kim, wat een gaaf avontuur beleef jij en wat een andere wereld is het hè, vergeleken met ons koude kikkerlandje en alle regeltjes en zo. Veel plezier nog!

Bianca Beckers

Ik ben heel benieuwd naar je nieuwe stage-ervaringen. Fijn dat je met een goed gevoel de tweede klas hebt gekozen, dat wordt genieten! Tot gauw, groetjes, Bianca

Lilian van Ginkel

Leuk Kim, om zo mee te genieten van alles wat je daar doet. Wat een belevenis! Geniet er maar van.
Een dikke knuffel voor al die lieve kindertjes daar. En natuurlijk ook een voor jou!????????????